امامزاده مصطفی(ع)؛ نگینی در دل جنگل‌های هیرکانی گیلان 
کد خبر: 4130906
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
اماکن زیارتی گیلان/1

امامزاده مصطفی(ع)؛ نگینی در دل جنگل‌های هیرکانی گیلان 

امامزاده مصطفی (ع) زیارتگاهی در دل جنگل‌های زیبای هیرکانی در استان گیلان است و برای رسيدن به آستان این بقعه متبرکه، وارد رشت که شدید باید ۴۴ کیلومتر دیگر به سمت سیاهکل بروید.

امامزاده سیدمصطفی(ع) روستای سیکاش شهرستان سیاهکل

وجود بقاع متبرکه در هر منطقه تبرکی برای اهالی و مقصدی برای زائرانی است که به قصد زیارت سلاله پاکی از خاندان عصمت و طهارت قدم در مسیر گذاشته و سفر را آغاز می‌کنند، علاوه‌بر این استان گیلان به سبب موقعیت جغرافیایی که داشته همواره مأمن بسیاری از خاندان عصمت و طهارت بوده است.

نوروز نیز فرصتی برای سفر و لذت بردن از طبیعت و همچنین زیارت بقاع متبرکه است، یکی از امامزادگان واجب التعظیم در استان گیلان که همچون نگینی در دل جنگل‌های صعب‌العبور و هیرکانی می‌درخشد، امامزاده سیدمصطفی(ع) در دل روستای سیکاش شهرستان سیاهکل است.

خسرو خادمی، رئیس هیئت امنای امامزاده سیدمصطفی(ع) روستای سیکاش در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به شجره‌نامه امامزاده مصطفی(ع) اظهار کرد: این امامزاده از فرزندان امامزاده ابراهیم، ابن محمد حنفیه و در نهایت علی بن ابی طالب امیرالمومنین علی(ع) بوده و همچون نگینی برای منطقه است که بسیار مورد توجه و تبرک اهالی سیکاش و روستاهای این منطقه قرار دارد.

امامزاده مصطفی(ع)؛ نگینی در دل جنگل‌های هیرکانی گیلان 

وی افزود: بنای بقعه نزدیک به ۱۷۰ سال قدمت دارد و طی سالیان قبل بارها بازسازی شده ولی معماری قدیمی در قسمت سربندی ساختمان که بیش از دو قرن قدمت دارد، بسیار زیبا و شکیل است که با مصالح بومی بنا شده و بدون تغییر حفظ شده و همچنین با هدف جلوگیری از تخریب در اثر مرور زمان و نفوذ آفت و حشرات شمع اندود شده که تاکنون نیز با همان زیبایی و دقت نگهداری شده است.

خادمی با بیان اینکه روستای سیکاش در ۱۶ کیلومتری سیاهکل واقع شده و تا لاهیجان ۲۰ کیلومتر و تا رشت ۴۴ کیلومتر فاصله دارد، گفت: از مسیرهای رشت به آستانه اشرفیه و سیاهکل و همچنین رشت به سنگر و سیاهکل می‌توان به امامزاده مصطفی(ع) در دل طبیعت بکر گیلان و جنگل‌های هیرکانی سفر کرد.

امامزاده مصطفی(ع)؛ نگینی در دل جنگل‌های هیرکانی گیلان 

رئیس هیئت امنای امامزاده مصطفی(ع) با بیان اینکه مسیر دسترسی به این بقعه آسفالت شده و امکان تردد با ماشین فراهم است، گفت: با توجه به اینکه روستای سیکاش در بخش جنگل‌های کوهستانی واقع شده مسیر دسترسی به بقعه متبرکه امامزاده مصطفی(ع) بسیار دل‌انگیز و خوش منظره است.

وی با بیان اینکه جمعیت روستا کمتر از ۳۰ خانوار است، تصریح کرد: در مناسبت‌های مذهبی در این بقعه مراسم‌های مختلفی برگزار می‌شود که از جمله آن شب‌های احیا، دهه محرم و روز عاشورا است که با استقبال زیادی از سوی دوستداران اهل بیت(ع) مواجه می‌شود.

امامزاده مصطفی(ع)؛ نگینی در دل جنگل‌های هیرکانی گیلان 

خادمی بیان کرد: مسجد نوسازی کنار این بقعه احداث شده و با امکانات آب، برق و گاز، وضوخانه همچنین آلاچیق‌های زیبا در محیطی آرام و دلنشین فضای مناسبی برای گردشگران و زائران فراهم کرده البته به دلیل نبود زائرسرا امکان اسکان و شب‌مانی در جوار این بقعه متبرکه میسر نیست.

رئیس هیئت امنای امامزاده مصطفی(ع) گفت: روستاهای ملکرود، دهگاه، نرگسلات، انگلبر پیرامون این بقعه قرار دارند و با توجه به اعتقادات قلبی و تبرک جستن از این فضا از دیرباز اموات خود را در مجاورت این بقعه به خاک می‌سپردند که هم‌اکنون در ایام مختلف شاهد حضور بازماندگان برای ادای احترام و خیرات در قبرستان این بقعه متبرکه هستیم.

امامزاده مصطفی(ع)؛ نگینی در دل جنگل‌های هیرکانی گیلان امامزاده مصطفی(ع)؛ نگینی در دل جنگل‌های هیرکانی گیلان 

انتهای پیام
captcha